Wydział Finansów prowadzi sprawy związane z gospodarką finansową Powiatu Pszczyńskiego.
Do zadań Wydziału należy w szczególności:
- Opracowanie projektu budżetu powiatu oraz wieloletniej prognozy finansowej,
 
- Sporządzanie informacji z wykonania budżetu;
 
- Sporządzanie projektów uchwał organu stanowiącego oraz wykonawczego w przedmiocie zmian w budżecie,
 
- Opracowanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości;
 
- Nadzorowanie prawidłowości opracowania i zatwierdzania planów finansowych Powiatu;
 
- Nadzorowanie realizacji budżetu powiatu i dochodów Skarbu Państwa;
 
- Prowadzenie windykacji należności budżetu powiatu i Skarbu Państwa;
 
- Sporządzanie sprawozdań finansowych;
 
- Prowadzenie rachunkowości w zakresie budżetu powiatu, budżetu Starostwa, Skarbu Państwa, środków pozabudżetowych,
 
- Przekazywanie dotacji, dokonywanie ich rozliczeń na potrzeby dysponentów wyższego stopnia wraz z częścią opisowa,
 
- Przekazywanie subwencji jednostkom oświatowym, zasilanie podległych dysponentów w środki finansowe na realizację ich zadań,
 
- Opracowanie materiałów związanych z budżetem dla potrzeb Komisji Rady, Zarządu i Rady Powiatu,
 
- Prowadzenie ewidencji i druków ścisłego zarachowania dotyczących Wydziału Finansowego,
 
- Prowadzenie i rozliczanie Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej,
 
- Bieżąca współpraca w zakresie realizacji budżetu z poszczególnymi Wydziałami Starostwa,
 
- Bieżąca analiza wykonania budżetu,
 
- Przeprowadzanie szkoleń i instruktaży Głównych Księgowych jednostek budżetowych o zasadach polityki budżetowej,
 
- Współdziałanie z bankami i organami skarbowymi,
 
- Obsługa przelewów w systemie elektronicznym,
 
- Rozliczanie umów o dzieło lub zlecenia,
 
- Sporządzanie dokumentów finansowych do ustalenia podstawy wymiaru emerytury i renty pracowników,
 
- Rozliczanie delegacji krajowych i zagranicznych pracowników Starostwa i radnych Powiatu,
 
- Obsługa rozliczeń dotyczących diet radnych Powiatu,
 
- Prowadzenie dokumentacji związanej z PFRON,
 
- Nadzór nad wykorzystaniem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Starostwa i wypłata świadczeń socjalnych dla pracowników,
 
- Koordynacja w zakresie podatku od towarów i usług (VAT),
 
- Przygotowywanie projektów decyzji o blokowaniu planowanych wydatków w zakresie budżetu Starostwa i jednostek podległych – w przypadku stwierdzenia niegospodarności, opóźnień w realizacji zadań, nadmiaru posiadanych środków lub naruszeniu zasad gospodarki finansowej,
 
- Rozliczanie okresowych inwentaryzacji składników majątkowych,