zakres załatwianych spraw

Zadania wydziału oświaty

Wykaz aktów prawnych:

  1.    Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 910 z późn. zm.).
  2.    Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 920). 
  3.    Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2029 z późn. zm.).
  4.    Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2215 z późn. zm.).  

Do zadań realizowanych przez Wydział Oświaty należą:

I. Przygotowywanie dokumentacji związanej z założeniem/likwidacją:

  1.   publicznych szkół podstawowych specjalnych, szkół ponadpodstawowych, w tym integracyjnych oraz z oddziałami integracyjnymi lub specjalnymi, szkół sportowych i mistrzostwa sportowego,
  2.   placówek oświatowo-wychowawczych, w tym szkolnych schronisk młodzieżowych, umożliwiających rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form    wypoczynku i     organizacji czasu wolnego;
  3.  placówek kształcenia ustawicznego oraz centrów kształcenia zawodowego, umożliwiających uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
  4.  placówek artystycznych - ognisk artystycznych umożliwiających rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;
  5.  poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych udzielających dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
  6.  młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodków wychowawczych dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych;
  7.  placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;

 II. Ustalanie planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych oraz szkół specjalnych położonych na terenie powiatu, prowadzonych przez powiat oraz inne jednostki samorządu terytorialnego.

 III. Prowadzenie ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych oraz nadawanie uprawnień publicznych szkołom niepublicznym.

 IV. Zapewnianie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej, sprawowanie nadzoru w zakresie spraw finansowych, administracyjnych oraz organizacji pracy szkół i placówek prowadzonych przez powiat.

 V. Realizacja innych zadań wynikających z przepisów ustawy Prawo oświatowe, Karty nauczyciela, ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich, ustawy o systemie informacji oświatowej, ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o finansach publicznych, Kodeksu pracy oraz przepisów wykonawczych do niniejszych ustaw. Do najważniejszych zaliczyć należy:

  1.    Sprawdzanie poprawności arkuszy organizacyjnych, przygotowywanie do zatwierdzenia.
  2.    Przygotowywanie dokumentacji i przeprowadzanie konkursów na stanowiska dyrektorów szkół i placówek oświatowych.
  3.    Przygotowywanie dokumentacji związanej z oceną dyrektorów szkół i placówek oświatowych.
  4.    Opracowywanie „Informacji o stanie realizacji zadań oświatowych w danym roku szkolnym” celem przedłożenia Radzie Powiatu.
  5.    Przygotowywanie informacji i analiza wyników egzaminów i sprawdzianów uczniów.
  6.    Przygotowywanie dokumentacji i przeprowadzanie egzaminów na stopień nauczyciela mianowanego.
  7.    Przygotowywanie planów naboru do szkół ponadpodstawowych, kierowanie procedurami elektronicznego naboru do szkół.
  8.    Redagowanie informatorów do szkół ponadpodstawowych na dany rok szkolny.
  9.    Przygotowywanie uchwał związanych z przyznawaniem dotacji dla niepublicznych szkół i placówek oświatowych.
  10.    Comiesięczne naliczanie i przekazywanie kwoty dotacji przysługującej niepublicznym szkołom i placówkom działającym na terenie powiatu pszczyńskiego.
  11.    Przygotowywanie dokumentacji związanej z podziałem środków finansowych na doskonalenie nauczycieli szkół i placówek.
  12.    Przyjmowanie wniosków o Stypendia Starosty Pszczyńskiego, przygotowywanie umów dla stypendystów.
  13.    Współpraca z Sądem w zakresie wykonywania postanowień dotyczących kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych.
  14.    Kierowanie uczniów w przypadkach , kiedy powiat nie prowadzi szkoły specjalnej lub ośrodka, odpowiednich ze względu na rodzaj niepełnosprawności, do najbliższego powiatu prowadzącego taką szkołę lub ośrodek
  15.    Opracowywanie projektów oświatowych kierowanych do uczniów szkół prowadzonych przez powiat, realizacja i rozliczanie tychże projektów, dla których pozyskiwane są środki finansowe spoza budżetu powiatu /środki finansowe z Unii Europejskiej, budżetu państwa/.
  16.    Przygotowywaniem obchodów DEN.
  17.    Przygotowywanie propozycji rozstrzygnięć wszystkich wniosków w sprawach szkół, kierowanych przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych do Zarządu Powiatu.
  18.    Przygotowywanie dokumentacji związanej z wyrażaniem zgody na zatrudnianie osób posiadających przygotowanie zawodowe uznane przez dyrektora szkoły lub placówki za odpowiednie do prowadzenia zajęć z zakresu kształcenia zawodowego.
  19.    Prowadzenie Systemu informacji Oświatowej, kontrola prawidłowości wykonywania zadań przez szkoły i palcówki.
  20.    Sprawdzanie prawidłowości naliczenia subwencji oświatowej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
  21.    Wnioskowanie do MEN o środki finansowe z rezerwy subwencji oświatowej z tytułu wzrostu zadań.
  22.    Przygotowywanie przepisów dotyczących regulaminu wynagradzania nauczycieli.
  23.    Analiza poniesionych w poprzednim roku kalendarzowym wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w odniesieniu do wysokości średnich wynagrodzeń, o których mowa w art. 30 ust. 3 KN oraz średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego – sporządzanie sprawozdań /przekazanie RIO, radzie powiatu, dyrektorom szkół i związkom zawodowym/.
  24.   Uzgadnianie, opiniowanie ze związkami zawodowymi przepisów prawa oświatowego.
  25.   Przygotowywanie dokumentacji związanej z kompetencjami organu prowadzącego szkołę do nałożenia na nauczyciela obowiązku podjęcia pracy w innej szkole lub szkołach i na tym samym lub - za jego zgodą - na innym stanowisku, w celu uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych w wymiarze nie większym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć. W wypadku niewyrażenia zgody nauczyciel otrzymuje wynagrodzenie za część obowiązkowego wymiaru zajęć.
  26.   Określenie zasad:
    a)    rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego;

    b)    udzielania i rozmiar obniżek, oraz przyznawanie zwolnienia od obowiązku realizacji zajęć;

    c)    tygodniowego obowiązkowego wymiar godzin zajęć:

    • nauczycieli szkół niewymienionych w art. 42 ust. 3KN, nauczycieli szkół, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1a KN, nauczycieli prowadzących kształcenie w formie zaocznej, nauczycieli kolegiów pracowników służb społecznych, nauczycieli kształcenia na odległość, bibliotekarzy bibliotek pedagogicznych oraz zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznej i w kształceniu na odległość,
    • pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, doradców zawodowych, z wyjątkiem nauczycieli zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
    • nauczycieli praktycznej nauki zawodu we wszystkich typach szkół i na kwalifikacyjnych kursach zawodowych.
  27. Określanie kryteriów rekrutacji na zajęcia rozwijające zainteresowania lub rozwijające uzdolnienia organizowane w publicznej placówce oświatowo-wychowawczej, obowiązujących na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego.

     

    

 

 

 

 

 

Czas Dane osoby zmieniającej Opis zmiany
2021-03-02 11:01:16 Anna Szpoczek

Edycja

2021-03-02 11:00:08 Anna Szpoczek

Edycja

2021-03-02 10:59:32 Anna Szpoczek

Edycja

2021-03-02 10:58:32 Anna Szpoczek

Edycja

2021-03-02 10:58:21 Anna Szpoczek

Edycja

2021-03-02 10:58:08 Anna Szpoczek

Edycja

2021-03-02 10:57:55 Anna Szpoczek

Edycja

2021-03-02 10:57:35 Anna Szpoczek

Edycja

2021-03-02 10:55:20 Anna Szpoczek

Edycja

2021-03-02 10:52:26 Anna Szpoczek

Edycja

2021-03-02 10:51:25 Anna Szpoczek

Edycja

2021-03-02 10:50:39 Anna Szpoczek

Edycja

2021-03-02 10:48:38 Anna Szpoczek

Edycja

2018-03-09 13:24:31 Barbara Leśnik

Edycja

2018-03-09 13:24:14 Barbara Leśnik

Edycja

2011-06-21 11:48:23 Barbara Dłuciok

Edycja

2006-11-29 08:15:56 Anita Goc

Edycja

2006-11-29 08:14:45 Anita Goc

Edycja

2005-06-13 13:31:08 Jan Mikołajec

Aktywacja

2005-06-13 13:31:04 Jan Mikołajec

Edycja

2005-06-13 13:24:19 Jan Mikołajec

Edycja

2005-05-20 13:49:20 Jan Mikołajec

Deaktywacja

2003-07-01 11:03:04 Jan Mikołajec

Edycja

2003-07-01 10:54:58 Jan Mikołajec

Edycja

2003-07-01 10:44:52 Jan Mikołajec

Utworzenie

Liczba odwiedzin

7241

Podmiot udostępniający informację

Powiat Pszczyński

Czas wytworzenia informacji

2003-07-01 10:44:52

Osoba wytwarzająca informację

Brak informacji

Czas publikacji

2003-07-01 10:44:52

Osoba wprowadzająca informację

Jan Mikołajec