Zadania wydziału oświaty
Wykaz aktów prawnych:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 910 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 920).
- Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2029 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2215 z późn. zm.).
Do zadań realizowanych przez Wydział Oświaty należą:
I. Przygotowywanie dokumentacji związanej z założeniem/likwidacją:
- publicznych szkół podstawowych specjalnych, szkół ponadpodstawowych, w tym integracyjnych oraz z oddziałami integracyjnymi lub specjalnymi, szkół sportowych i mistrzostwa sportowego,
- placówek oświatowo-wychowawczych, w tym szkolnych schronisk młodzieżowych, umożliwiających rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;
- placówek kształcenia ustawicznego oraz centrów kształcenia zawodowego, umożliwiających uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
- placówek artystycznych - ognisk artystycznych umożliwiających rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;
- poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycznych udzielających dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
- młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodków wychowawczych dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych;
- placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;
II. Ustalanie planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych oraz szkół specjalnych położonych na terenie powiatu, prowadzonych przez powiat oraz inne jednostki samorządu terytorialnego.
III. Prowadzenie ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych oraz nadawanie uprawnień publicznych szkołom niepublicznym.
IV. Zapewnianie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej, sprawowanie nadzoru w zakresie spraw finansowych, administracyjnych oraz organizacji pracy szkół i placówek prowadzonych przez powiat.
V. Realizacja innych zadań wynikających z przepisów ustawy Prawo oświatowe, Karty nauczyciela, ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich, ustawy o systemie informacji oświatowej, ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o finansach publicznych, Kodeksu pracy oraz przepisów wykonawczych do niniejszych ustaw. Do najważniejszych zaliczyć należy:
- Sprawdzanie poprawności arkuszy organizacyjnych, przygotowywanie do zatwierdzenia.
- Przygotowywanie dokumentacji i przeprowadzanie konkursów na stanowiska dyrektorów szkół i placówek oświatowych.
- Przygotowywanie dokumentacji związanej z oceną dyrektorów szkół i placówek oświatowych.
- Opracowywanie „Informacji o stanie realizacji zadań oświatowych w danym roku szkolnym” celem przedłożenia Radzie Powiatu.
- Przygotowywanie informacji i analiza wyników egzaminów i sprawdzianów uczniów.
- Przygotowywanie dokumentacji i przeprowadzanie egzaminów na stopień nauczyciela mianowanego.
- Przygotowywanie planów naboru do szkół ponadpodstawowych, kierowanie procedurami elektronicznego naboru do szkół.
- Redagowanie informatorów do szkół ponadpodstawowych na dany rok szkolny.
- Przygotowywanie uchwał związanych z przyznawaniem dotacji dla niepublicznych szkół i placówek oświatowych.
- Comiesięczne naliczanie i przekazywanie kwoty dotacji przysługującej niepublicznym szkołom i placówkom działającym na terenie powiatu pszczyńskiego.
- Przygotowywanie dokumentacji związanej z podziałem środków finansowych na doskonalenie nauczycieli szkół i placówek.
- Przyjmowanie wniosków o Stypendia Starosty Pszczyńskiego, przygotowywanie umów dla stypendystów.
- Współpraca z Sądem w zakresie wykonywania postanowień dotyczących kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych.
- Kierowanie uczniów w przypadkach , kiedy powiat nie prowadzi szkoły specjalnej lub ośrodka, odpowiednich ze względu na rodzaj niepełnosprawności, do najbliższego powiatu prowadzącego taką szkołę lub ośrodek
- Opracowywanie projektów oświatowych kierowanych do uczniów szkół prowadzonych przez powiat, realizacja i rozliczanie tychże projektów, dla których pozyskiwane są środki finansowe spoza budżetu powiatu /środki finansowe z Unii Europejskiej, budżetu państwa/.
- Przygotowywaniem obchodów DEN.
- Przygotowywanie propozycji rozstrzygnięć wszystkich wniosków w sprawach szkół, kierowanych przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych do Zarządu Powiatu.
- Przygotowywanie dokumentacji związanej z wyrażaniem zgody na zatrudnianie osób posiadających przygotowanie zawodowe uznane przez dyrektora szkoły lub placówki za odpowiednie do prowadzenia zajęć z zakresu kształcenia zawodowego.
- Prowadzenie Systemu informacji Oświatowej, kontrola prawidłowości wykonywania zadań przez szkoły i palcówki.
- Sprawdzanie prawidłowości naliczenia subwencji oświatowej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
- Wnioskowanie do MEN o środki finansowe z rezerwy subwencji oświatowej z tytułu wzrostu zadań.
- Przygotowywanie przepisów dotyczących regulaminu wynagradzania nauczycieli.
- Analiza poniesionych w poprzednim roku kalendarzowym wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w odniesieniu do wysokości średnich wynagrodzeń, o których mowa w art. 30 ust. 3 KN oraz średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego – sporządzanie sprawozdań /przekazanie RIO, radzie powiatu, dyrektorom szkół i związkom zawodowym/.
- Uzgadnianie, opiniowanie ze związkami zawodowymi przepisów prawa oświatowego.
- Przygotowywanie dokumentacji związanej z kompetencjami organu prowadzącego szkołę do nałożenia na nauczyciela obowiązku podjęcia pracy w innej szkole lub szkołach i na tym samym lub - za jego zgodą - na innym stanowisku, w celu uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych w wymiarze nie większym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć. W wypadku niewyrażenia zgody nauczyciel otrzymuje wynagrodzenie za część obowiązkowego wymiaru zajęć.
- Określenie zasad:
a) rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego;
b) udzielania i rozmiar obniżek, oraz przyznawanie zwolnienia od obowiązku realizacji zajęć;
c) tygodniowego obowiązkowego wymiar godzin zajęć:
- nauczycieli szkół niewymienionych w art. 42 ust. 3KN, nauczycieli szkół, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1a KN, nauczycieli prowadzących kształcenie w formie zaocznej, nauczycieli kolegiów pracowników służb społecznych, nauczycieli kształcenia na odległość, bibliotekarzy bibliotek pedagogicznych oraz zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznej i w kształceniu na odległość,
- pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, doradców zawodowych, z wyjątkiem nauczycieli zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
- nauczycieli praktycznej nauki zawodu we wszystkich typach szkół i na kwalifikacyjnych kursach zawodowych.
- Określanie kryteriów rekrutacji na zajęcia rozwijające zainteresowania lub rozwijające uzdolnienia organizowane w publicznej placówce oświatowo-wychowawczej, obowiązujących na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego.