Informacja n/t identyfikacji potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi

 

Informacja n/t identyfikacji potencjalnych historycznych

zanieczyszczeń powierzchni ziemi

Realizując obowiązek wynikający z art. 101d ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2018r., poz. 799. z późn. zm.), starosta dokonuje identyfikacji terenów, na których mogło dojść do potencjalnego historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi.

Przez historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi rozumie się zanieczyszczenie powierzchni ziemi, które zaistniało przed dniem 30 kwietnia 2007r. lub wynika z działalności, która została zakończona przed dniem 30 kwietnia 2007r., a także szkodę w środowisku w powierzchni ziemi w rozumieniu art. 6 pkt 11 lit. c ustawy z dnia 13 kwietnia 2007r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (t.j. Dz. U. z 2018r., poz. 954, z późn. zm.), która została spowodowana przez emisję lub zdarzenie, od którego upłynęło więcej niż 30 lat.

Starosta dokonuje identyfikacji potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi między innymi poprzez:

- ustalenie działalności mogącej z dużym prawdopodobieństwem powodować historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi, która była prowadzona na danym terenie przed dniem 30 kwietnia 2007r.;

- analizę dostępnych informacji na temat zagrożenia zanieczyszczeniem gleby lub ziemi.

Na podstawie uzyskanych informacji starosta sporządza wykaz potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi, który to wykaz - oraz raz na dwa lata jego aktualizację – przekazuje regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska.

Ponadto w przypadku stwierdzenia potencjalnego historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi przepisy ustawy Prawo ochrony środowiska wskazują możliwość zgłoszenia tego faktu właściwemu ze względu na miejsce jego wystąpienia staroście, a na władającego powierzchnią ziemi, który stwierdził wystąpienie historycznego jej zanieczyszczenia, nakłada obowiązek zgłoszenia tego faktu regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska.

Zakwalifikowanie gruntu do terenów o zanieczyszczonej powierzchni ziemi będzie miało istotne skutki dla władających powierzchnią ziemi, z obowiązkiem przeprowadzenia remediacji włącznie.

Informacje dodatkowe:

Szczegółowy zakres informacji w tym zakresie m.in. co winno zawierać zgłoszenie, określa rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 1 września 2016r. w sprawie sposobu prowadzenia oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi (Dz. U. z 2016r. poz. 1395).

Zgłoszenie winno zawierać:

  • imię i nazwisko albo nazwę podmiotu zgłaszającego oraz adres jego zamieszkania lub siedziby;
  • adres i numer działki ewidencyjnej;
  • informacje na temat czasu wystąpienia zanieczyszczenia powierzchni ziemi, w tym, w miarę możliwości, dokumenty uprawdopodobniające, że zgłoszenie dotyczy historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi;
  • dokumentację potwierdzającą wystąpienie zanieczyszczenia powierzchni ziemi, w tym nazwy substancji powodujących ryzyko oraz wyniki badań zanieczyszczenia gleby i ziemi tymi substancjami, wykonanych przez laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a ww. ustawy.

Zgodnie z art. 101e ust. 3 i 4 ww. ustawy, każdy, kto stwierdził potencjalne historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi, może ten fakt zgłosić właściwemu staroście.

Zgłoszenie winno zawierać:

  • imię i nazwisko albo nazwę podmiotu zgłaszającego oraz adres jego zamieszkania lub siedziby;
  • wskazanie miejsca, w miarę możliwości poprzez podanie adresu lub numeru działki ewidencyjnej;
  • informacje na temat czasu wystąpienia zanieczyszczenia powierzchni ziemi, w tym, w miarę możliwości, dokumenty uprawdopodobniające, że zgłoszenie dotyczy historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi;
  • opis stwierdzonej sytuacji wskazującej na występowanie potencjalnego historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi, dokumentację, która uprawdopodobni jej wystąpienie, w tym, w miarę możliwości, nazwy substancji powodujących ryzyko oraz wyniki badań zanieczyszczenia gleby i ziemi tymi substancjami, wykonanych przez laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1  pkt 1 lub ust. 1a ww. ustawy. 

Stosowne zgłoszenia o potencjalnych historycznych zanieczyszczeniach powierzchni ziemi prosimy przekazywać na adres:

Starostwo Powiatowe w Pszczynie

ul. 3-go Maja 10

43-200 Pszczyna

lub na adres e-mail: powiat@powiat.pszczyna.pl

Do ww. zgłoszeń, składanych w postaci elektronicznej dołącza się zeskanowane dokumenty lub dokumentację, o których mowa powyżej.

Rejestr historycznych zanieczyszczeń oraz rejestr bezpośrednich zagrożeń i szkód w środowisku, które wystąpiły na terenie kraju, jest prowadzony przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Prowadzenie i nadzorowanie spraw dotyczących działań remediacyjnych (naprawczych) powierzono Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska.

Czas Dane osoby zmieniającej Opis zmiany
2019-02-01 12:53:58 Barbara Leśnik

Edycja

2019-02-01 09:47:06 Barbara Leśnik

Edycja

2019-02-01 09:42:41 Barbara Leśnik

Usunięcie załącznika

2019-02-01 09:42:38 Barbara Leśnik

Edycja

2019-02-01 09:41:23 Barbara Leśnik

Edycja

2019-02-01 09:40:54 Barbara Leśnik

Edycja

2019-02-01 09:40:48 Barbara Leśnik

Edycja

2019-02-01 09:40:16 Barbara Leśnik

Edycja

2019-02-01 09:31:22 Barbara Leśnik

Zmiana nazwy załącznika

2019-02-01 09:31:21 Barbara Leśnik

Dodanie załącznika

2019-02-01 09:31:21 Barbara Leśnik

Dodanie załącznika

2019-02-01 09:28:41 Barbara Leśnik

Edycja

2019-01-28 15:56:46 Barbara Leśnik

Edycja

2019-01-28 15:56:02 Barbara Leśnik

Edycja

2019-01-28 15:55:11 Barbara Leśnik

Edycja

2019-01-28 15:54:51 Barbara Leśnik

Utworzenie

Liczba odwiedzin

1780

Podmiot udostępniający informację

Powiat Pszczyński

Czas wytworzenia informacji

2019-01-28 15:54:51

Osoba wytwarzająca informację

Brak informacji

Czas publikacji

2019-01-28 15:54:51

Osoba wprowadzająca informację

Barbara Leśnik